Het wordt steeds duidelijker dat de traditionele manier van communiceren over pensioen met presentaties, nieuwsbrieven en krantjes vrij slecht werkt. Mensen waarderen hun pensioenregeling nauwelijks en doordat ze de gevolgen van keuzes niet echt begrijpen, gebruiken ze hun keuzemogelijkheden niet. Dat kan heel nadelig voor ze uitpakken.
Ook voor werkgevers is dit een slechte zaak. Hoe mooi de pensioenregeling ook is, de waardering voor arbeidsvoorwaarden en de werkgever die de arbeidsvoorwaarden aanbiedt gaat er met de traditionele communicatiemethoden niet op vooruit. Gelukkig kan het ook anders.
Hieronder vind je onze artikelen over pensioencommunicatie. En mocht je vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag.
Keuzebegeleiding bij pensioen
Veel werkgevers zien geen rol voor zichzelf bij het onderwerp “keuzebegeleiding bij pensioen” en laten daar rendement liggen.
De nieuwe pensioenwet brengt voor pensioenuitvoerders zoals pensioenfondsen en verzekeraars de verplichting tot keuzebegeleiding mee. Nou kun je tot de conclusie komen dat je je daar als werkgever dus niet mee hoeft te bemoeien. Maar het is verstandig om dat wél te doen. Want zo kun je tegelijkertijd een risico voorkomen en waarde creëren.
Het nieuwe pensioen en hoe pensioencommunicatie waarde creeert
Filmpje in de reeks over het nieuwe pensioen. Dit filmpje: Hoe pensioencommunicatie waarde creëert of juist vernietigt.
Pensioen heeft vaak weinig waarde voor het bedrijf
Werkgevers betalen vaak veel geld voor het pensioen van hun medewerkers. Helaas halen ze daar meestal weinig waarde uit. Medewerkers waarderen pensioen niet en pensioen draagt niet bij aan bedrijfsdoelen. In dit filmpje leggen Alieke en Mark uit hoe dat komt en hoe het anders kan.