Het krachtigste instrument dat we kennen voor de vertaling naar betekenis en het creëren van waarde
Pensioencommunicatie heeft alleen zin als het betekenis aan pensioen geeft
Met “betekenis” bedoelen we dat de medewerkers begrijpen wat het pensioen voor hun dagelijks leven betekent. Dus niet: “Het pensioen is gebaseerd op dienstjaren, de pensioengrondslag en de franchise”. Niet eens: ”Je pensioen wordt naar verwachting 20.000 euro per jaar”.
Om pensioen écht een positieve waardering in de beleving van de medewerker te geven is nóg verdere concretisering nodig. Bijvoorbeeld: “De gedroomde caravan gaat wel lukken, maar die buitenkeuken zit er dan niet meer in”. Of voor een jong gezin: “Als je zou overlijden, dan kan je gezin gewoon in je huis blijven wonen.”
Herkenning van de waarde en begrip van het pensioen ontstaat op het moment dat de adviseur de belangen van de medewerker, zijn of haar gezinssituatie en het pensioen met elkaar verbindt. Dat is belangrijk want alleen vanuit dat begrip kan een medewerker kiezen uit de opties die de pensioenregeling biedt.
Een standaard gesprek leidt niet tot begrip, waardering of actie
Wij voeren de individuele pensioengesprekken op het betekenisniveau omdat we weten dat dit echt werkt.
Infographic over betekenisniveaus in pensioencommunicatie: lees meer >>
Het PensioenVanWerkgever portaal levert de persoonlijke informatie
Het PensioenVan portaal levert de medewerker en pensioenadviseur alle gegevens die nodig zijn voor het persoonlijk pensioengesprek. Doordat die gegevens niet meer verzameld hoeven worden, bespaart dat tijd bij adviseur en medewerker. Die tijd kan volledig aan het nuttige deel van het pensioengesprek besteed worden: de vertaling naar betekenis voor de medewerker en hulp bij het maken van keuzes.
De rol van het PensioenVan portaal: lees meer >>
De hele uitnodiging-, inschrijving-, planning- en gesprekslogistiek regelen wij.
Ook daarvoor gebruiken we het PensioenVan portaal.
Persoonlijke pensioengesprekken zijn vooral waardevol in vier situaties
- Als je het belangrijk vindt dat je medewerkers echt begrijpen wat je pensioenregeling voor hen doet.
- Als je als werkgever de waardering van je pensioenregeling wilt laten toenemen.
- Als je wilt zorgen dat je medewerkers de pensioenkeuzes maken die het best bij hen passen.
- Bij overgang naar een nieuwe pensioenregeling.